بخشی از سخنان استاد جعفر حاجی کریم نظری در جشنواره ادبیات داستانی بسیج کشور و در جمع بعضی از فرماندهان سپاه پاسداران و اعضای سازمان بسیج هنرمندان سپاه استان تهران ، مسوولین سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی شهرستان شهریار و انجمن ادبیات داستانی در فرهنگ سرای آفتاب شهر باغستان :
… امروز می خواهم در خصوص یک واژه بنیادین در اندیشه و کلام اسلامی بپردازم و آن “حق” نام دارد که مرکز دایره گفت و گوی های انسانی است . در قرآن کریم چندین معنی پیرامون این کلمه وجود دارد : تثبیت شده ، تثبیت کردن ، راستی ، درستی و از همه مهم تر “عدالت” که انسان سزاوار آن است.

پیرامون استحکام این واژه بیشتر بگویم تا با آن آشنا شویم، در قدیم لباس هایی دارای بافت بسیار محکم با نخ های ضخیم تنیده شده در هم می بافتند که شاید سه نسل آن را بر تن می کردند که “ثوب محقق” نام داشت ، یا “حُق” لولاهای استخوانی در بدن مانند زانوان و کمر انسان که زور تمام بدن آدمی بر این لوله ها استوار است و این معنی ها قوت این کلمه را نمایان می کند…
 حق از “اسماء حسنی” و خداوند “عین حق” است و باری تعالی از هر چه دارد مثل “حق” در انسان به ودیعه گذارده و انسان نیز سزاوار و شایسته داشتن آن است.

و “الحق هو الثابت” یعنی “حق” ثابت ، دائمی و همیشگی است. 
گفتیم از معانی “حق” در قرآن “عدالت” می باشد ، پس “عدالت” رکن اساسی “حق” است. 

تلازمی بین “حق” و “تکلیف” وجود دارد و “تکلیف” عملی است که از ناحیه رب العالمین بر عهده انسان نهاده شده و انجام و ترک آن در اختیار آدم قرار دارد و اولی و مهم تر از حق است و الآن فرصت بحث آن نمی باشد ،لذا بعداً به طرح آن می پردازیم..
 شما نویسندگان که از خوبی ها و بهترین ها می نویسید ، این یک “حق” است ، اما وقتی که در خصوص دفاع از وطن ، ایثار ، شهادت و از ۸ سال مبارزه با بعثیان عراق قلم فرسایی می کنید ، یعنی هم به “حق” و هم به “تکلیف” عمل کرده اید.

مدیر مسوول انتشارات نظری در ادامه عنوان نمود :  این همه رشادت ها ، شهادت ها ، ایثارها و مشقت های ملت را دیدیم و الآنه شما عزیزان در وصف آنان نوشته اید ، اما  شب سر بر بالین می گذاریم و صبح بر می خیزیم و از اخبار اختلاس ، دزدی و رشوه بعضی ها که خویش را خودی می دانند!!! ،می شنویم  و در حال حاضر از ثروتمندترین افراد و فراریان کشور هستند و آقازاده ها و خانم زاده های آنان در آمریکا و اروپا به تحصیل و تجارت می پردازند!  این ها چه کسانی هستند؟ از آمریکا یا اروپا آمده اند یا عوامل شاهنشاهی هستند؟ 

خیر ، این ها افرادی هستند که برای دین و انقلاب اسلامی سینه چاک می کردند تا مزه “زر” آنان را ربود و در نتیجه به “حق” عمل نکردند و تکلیف ادا ننمودند ، در واقع ، نه عدالت دارند و نه به امر و نهی الهی توجهی می نمایند…

پیمایش به بالا