در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و در فرهنگ سرای کتاب از نویسندگان دکتر محمد جواد گودینی ، دکتر محمد تقی قشقایی ، مریم یوسفی ، مهندس امیر حسین پنائی پور ، سروش پولاد مست طهرانی نژاد ، فاطمه بهشتی آریا و علی اکبر تبریزی فینی توسط مدیر مسؤول انتشارات نظری تجلیل به عمل آمد.
در این همایش با شکوه که جمع کثیری از اهالی قلم ، علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی و بازدیدکنندگان حاضر در نمایشگاه نیز حضور داشتند ، جعفر حاجی کریم نظری در گفت گو با مهندس پیمان شکورزاده مجری توانمند صدا و سیما به سوالات ایشان پاسخ داد.

ابتدا شکورزاده پرسید : شما چه کردید که در فضای کتاب و کتابخوانی خیلی ها از انتشارات نظری و موفقیت های این نشر و حمایت های فراوان شما از نویسندگان کشور می گویند و همه نویسندگان حاضر در این جلسه نیز به آن اذعان داشتند.
مدیر مسؤول انتشارات نظری گفت : در این رابطه ، هدفمند و با برنامه ریزی های خاص وارد شدیم . اما برای اجرا ، اگر تلاش بی وقفه همکاران محترم و همراهی نویسندگان عزیز ، بزرگ و توانای کشور نبود ، این مسأله برای ما میسر نمی شد و مطمئن ما قادر به انجام آن نبودیم.

شکور زاده : نویسندگان چه کار کنند تا در علم ، به رشد و تعالی برسند؟
نظری اظهار داشت : هر نویسنده ، متفکر و دست به قلم باید متوجه سه چیز باشد تا ثمره حاصل گردد «فهم ، ادراک و معرفت»
فهم چیزی است که انسان از طریق تفکر و پیش فرض ها برای شناخت ، استنباط ، دریافت و دانستنی ها و برای کشف مسائل و پدیده ها به آن بپردازد و تبین و تفسیر کند ، توضیح و شرح دهد. نوشتن و خواندن بخشی از فهم است که با نقش دادن قلم ، آن فهم به فعالیت می افتد.

در فهم پرسش و پاسخ نقش مهمی دارد.
اما ادراک فرایندی از آگاهی است که آدمی با پندار خویش برداشت های خود را کالبد شکافی ، تحلیل و نتیجه گیری می کند ، ادراک دریافت عقلی و شعور است.
فهم به معنای علم حصولی یا سطحی است که تصویری از علوم نزد ذهن عالم می باشد ، ولی ادراک بطن علم ، آگاهی و رسیدن به منفذهای آن است تا علم ظاهر شود.

و معرفت بینش و شناخت هرچیز که آنچنان هست ، می باشد که بعضی از فلاسفه آن را «باور صادق موجه» دانسته‌اند.
شکورزاده : این ها (علم ، فهم ، ادراک و معرفت) چه فرقی با هم دارند؟
نظری : بزرگان اندیشه در مورد علم و معرفت آورده اند : الفرق بین العلم و المعرفت ، ان المعرفت اخص من العلم ، لانها علم و بعین الشی ، مفصلاً عما ماسواه ، العلم یکون مجملا و مفصلا مفصلا.

فرق بین علم و معرفت آن است که معرفت بالاتر و والاتر از علم است ، زیرا معرفت علم به خودش هست به نحوی که بتواند آن شی را از خودش نیز جدا و سوا سازد ، اما علم بعضاً اجمالی و یا گاه تفصیلی است.
و بعضی از فلاسفه نیز اظهار داشته اند : قیل المعرفة ادراک البسائط و علم ادراک المرکبات.
گفته اند : معرفت ادراک امور بسیط و علم ادراک امور مرکب است.

بسیط از این لحاظ که خالص ، گسترده و فطری است و دارای جز نیست ، مرکب یعنی آمیخته و ممزوج و که جز به جز نیز می شود.
شکورزاده : حال اهل علم به تمام این ها که گفتید دست یافتند ، خوب چه می شود و چه باید بشود؟

نظری : از حضرت رسول (صلوات الله علیه) سوال کردند که علم چیست فرمود: سکوت کردن ، شنیدن و توجه نمودن ، حفظ کردن ، به آن عمل نمودن و در انتها انتشار دادن است.
در جمع علم ، فهم ، ادراک و معرفت می بایست گفت : از نتیجه تمام این ها باید به عمل رسید وگرنه ابتر ، اقطع و کامل نیست.
شکورزاده : از پیشرفت و جایگاه علم در جامعه حاضر بگویید:

نظری : متأسفانه دولت ها و دولتمردان بعد از انقلاب اسلامی ، توانمندی و برنامه متقن پیرامون مسایل مربوط به فرهنگ نداشته اند و بسیار ضعیف عمل کردند و ما به جایگاه ها و رتبه های علمی طرح شده در منطقه و جهان نرسیده ایم و با آن فاصله داریم.

پیمایش به بالا