در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار ، در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی ، جعفر حاجی کریم نظری با تبریک روز خبرنگار و یادآوری نام محمود صارمی خبرنگار شهید و تحلیل اوضاع آن زمان افغانستان و گروه طالبان گفت: به غیر از چهارچوب ‌هایی که برای یک خبرنگار تعریف می‌شود، اسلام نیز آموزه ها و دستور عمل های رفتاری و عملی هم برای آن بیان کرده است .

کسانی که با هر اندیشه و فرهنگی سعی بر امتناع ، بر انگیختن و یا جلب توجه دیگر افراد جامعه در مسیر منویات و ذائقه فکری خویش و گروه خود و یا اخذ سهمی از قدرت و در بستر و مجاری برای رساندن اطلاعات و دیگر مسایل مربوط در جامعه شهری فعالیت می کنند ، آنان را خبرنگار و اصحاب رسانه می گویند .

و رسانه ابزار و وسیله انتقال و اتصال است . (وسیله مواصله عامه – وسیله اعلان و اعلام عامه )
شیخ طوسی در مجمع_البیان با تفسیر آیه ای از سوره نساء یک بحث رسانه ای دارند و از اظهار و اعلان نام برده اند و این به گونه ای است که در معرض دید قرار گیرد و به وسیله آن معرفت و شناخت حاصل گردد . “لِعَلَمِهُ الذینَ یَستَنبِطُونهَ مِنٌهم”

استنباط

استنباط از «نبط» آمده و آن اولین آبی است که از چاه خارج می شود ، یعنی : خارج کردن قول از حالت ابهام و رساندن به مرحله تمیز و معرفت .
پس می توان گفت : خبرنگار باید آماده و صاحب اولین خبرها باشد .
این آیه می فهماند : از وظایف یک خبرنگار با درایت و متعهد این است ، تا از اخبار استخراجی ، اوضاع و احوال اجتماع ، تحلیل جامع داشته باشد تا رأس و متولیان بتوانند به درستی عمل نمایند .
یک خبرنگار می تواند مانع شیوع فساد ، زر اندوزی و تزویر شود و در مقام تذکر ظاهر گردد .

وزیر دولت سابق در جایی مدعی شد:

امروز مردم ما در رفاه ، وضعیتشان از اروپا بهتر است ویکی از وزرای دولت فعلی نیز مطرح نمود که نخورند و نپوشند ، متعاقب آن خیل عظیمی از اصحاب رسانه اعتراض نمودند و با ارائه عکس هایی مانند جمع آوری مایحتاج روزانه یک بانو از سطل زباله و کودکان کار و خوراک و پوشش آن وزیر و دیگران ، نقد نمودند. “و ذکر فان الذکرى تنفع المؤمنين” و این تذکرها برای جامعه و  حکومت منفعت دارد.

اخلاق حرفه ای رسانه از منظر قرآن

و سپس غلام رضا غلامی ‌ابرستانی نویسنده کتاب « اخلاق حرفه ای رسانه از منظر قرآن» طی سخنانی گفت : دلیل اصلی این که من رفتم سراغ این موضوع و آن را نوشتم این بود که من ۲۰ سال کار رسانه‌ای کردم و در دانشگاه تدریس می‌کنم، دیدم ما همه‌چیز به دانشجویان یاد می‌دهیم. روش مدیریت افکار عمومی، ارتباط سیاسی، تکنیک‌های خبری و…

اما یاد نمی‌دهیم که چه طور خودتان به صورت اتوماتیک‌وار خطوط قرمزی را رعایت کنید تا اخلاق در حوزه کاری رعایت شود. به دنبال این موضوع بودم که دیدم منبعی وجود ندارد که به دانشجوها بگویم فلان کتاب را بخوانید. رفتم سراغ اینکه اثری را خلق کنم. قانون نمی‌تواند به رسانه‌چی کمک کند باید خودش و وجدانش کمک کند.

در پایان این تجمع عظیم ، از کتاب اخلاق حرفه ای در رسانه از منظر قرآن  ،  توسط استاد جعفر حاجی کریم نظری  مدیر مسؤول انتشارات نظری  و سعید اوحد ی ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رونمایی شد.

پیمایش به بالا